Framtidens elflyg testas i Örnsköldsvik

Ett elflygplan med fyra motorer som flyger uppe bland molnen

I framtiden kan elflygplan bli vanligare. Bild: Heart Aerospace

Ett nytt svenskt elflygplan ska inom det närmsta halvåret testas på Örnsköldsviks flygplats. 

 

Eftersom många börjat tänka på sin klimatpåverkan har det också blivit viktigare att hitta sätt att resa klimatsmart. I framtiden kan eldrivna flygplan bli populärare. I Sverige har ett nytt elflygplan tillverkats och snart ska det testas på Örnsköldsviks flygplats.

 

Elflygplanet kan transportera två passagerare och bara 200 kilo last. Planet klarar av att flyga 40 mil, vilket är ungefär från Göteborg till Stockholm, i en hastighet på 450 kilometer i timmern. Planet kan även starta och landa vertikalt som en helikopter. Elflygplanen hoppas kunna hjälpa sjukvården och andra blåljusverksamheter.

 

– När de blir lite, lite större kommer de att spela en jätteviktig roll i ett regionaltransportarbete. De kommer dessutom att förändra hela kravet på hur en framtida flygplats är utformad. Vi kommer att kunna starta och landa på helt andra ställen, säger Björn Wahlström, som är chef över forskning och innovation på Luftfartsverket, till SVT Nyheter.

 

Till år 2025 hoppas man att det ska finnas eldrivna flygplan som kan bära upp till 19 passagerare. Steget efter det är ännu större plan som kan bära upp till 48 passagerare. Men först måste den mindre modellen testas ordentligt så att planen är säkra.

Flygplan behöver bränsle
för att kunna flyga.
Det bränslet är ofta inte så bra för miljön.
Därför vore det bättre om flygplan
kunde flyga på till exempel el.

 

Nu ska ett flygplan som flyger just på el testas.
Flygplanet ska testas på Örnsköldsviks flygplats.
Elflygplanet är ganska litet.
Det kan ha två passagerare ombord
och bara 200 kilo last.

 

Men elflygplanet kan starta och landa
utan en lång ansats, ungefär som en helikopter.
Elflygplanet kan flyga ungefär 40 mil.
Det kan också flyga i 450 kilometer i timmen.

 

I framtiden kan elflygplan bli mycket större.
Då kanske de blir ännu vanligare än andra flygplan.
Men först måste man testa en mindre modell
för att se så att allting fungerar.