Eleverna bestämmer matteuppgifterna

Foto: Halfpoint/Shutterstock.com

Eleverna på Nydalaskolan i Malmö har blivit bättre på matte. De testar sina kunskaper ofta och bestämmer själva uppgifterna.

 

Klass 4C har mattelektion. Eleverna jobbar i grupper. Varje grupp får ett matematiskt problem att lösa. De förklarar hur de har löst problemet. Sedan rättar grupperna varandras uträkningar.

 

Lina Tomelius är lärare i matematik på Nydalaskolan i Malmö. Jessica Håkansson är speciallärare. De har hittat på det nya sättet att jobba.

 

Eleverna övar bara på det de inte kan. De testar sina kunskaper ofta och kommer överens med läraren vad de behöver öva mer på.

 

Klassen har även en matteverkstad. Där kan eleverna öva på matte med hjälp av spel, tärningar, klossar och pussel. De tycker om det nya sättet att räkna matte.

 

– Faktiskt är matte mitt favoritämne, säger Ibtisaam Abukar Raage i klass 4C. Vi kan lära oss på flera sätt med spel och så, och i matteverkstan.

 

Fundera och diskutera

 

Tycker du om matte?

 

Skulle matten vara roligare om du själv fick bestämma uppgifterna?

 

Skulle sättet att jobba på fungera i andra ämnen också?

Eleverna på Nydalaskolan
har blivit bättre på matte.
De har prov ofta.
De bestämmer uppgifterna själva.

 

Klass 4C på Nydalaskolan
har mattelektion.
De har börjat jobba på ett nytt sätt.

 

Lina Tomelius är lärare
på Nydalaskolan i Malmö.
Jessica Håkansson är speciallärare.
De har kommit på
det nya sättet.

 

Eleverna jobbar i grupper.
De löser en matteuppgift.
Sedan berättar de hur de löste den.
Grupperna rättar varandras uppgifter.

 

Eleverna övar på det de inte kan.
De har små prov ofta.
De pratar med läraren
om vad de behöver öva på.

 

Klassen har en matteverkstad.
Det finns spel, tärningar och pussel.
Där kan eleverna räkna matte.

 

Fundera och diskutera

 

Tycker du om matte?

 

Blir matten roligare
om du själv väljer vad du ska räkna?

 

Skulle sättet att jobba på
fungera i andra ämnen också?