Tror du att barn skulle känna sig bekväma med att prata med en robot om sina känslor? Vad tänker ungdomar om klimatkrisen och sin framtid? Ebba och Natalie från Oxievångsskolan har gjort en innovation som kan hjälpa barn som mår dåligt.
På InnoCarnival i Malmö fick massvis av klasser i olika årskurser chansen att ställa ut och tävla med en innovation som de skapat för att förbättra klimatet. Klasserna har jobbat med att uppfylla krav ur klimatmålen som FN satt.
Natalie och Ebba som går i 7:an på Oxievångsskolan beskrev sin innovation så här:
– Det är som en robotpsykolog som ser ut som en nallebjörn, säger Natalie.
Ebba tar över och berättar att det finns många barn som mår dåligt, barn har ofta det svårt att vända sig till en vuxen och prata om sina känslor och problem. Just därför har de utformat den som en nallebjörn, deras tanke var att barn ska känna sig bekväma med att prata med den. De tänker att barn kan ha svårt att prata med en vuxen och sitta öga mot öga med en främling.
– Och nu är det dessutom fler barn som är lite oroliga på grund av att det är krig i världen, som i Palestina och Ukraina. Om man då inte är bekväm med att prata med vuxna så kan man prata med nallebjörnen, säger Natalie.
Jag frågade var denna robot skulle befinna sig och de svarade att den ska finnas på vårdcentraler och BUP. De vill att man ska kunna få tag på den gratis. Nallebjörnen ska vara som en kompis man kan gå till för stöd.
Klimatmålen som deras innovation uppfyllde var god hälsa och utbildning. Natalie förklarar att om en person har bra hälsa så blir det lättare för den att fokusera på skolan och andra saker.
Hur kan er innovation ha påverkan på framtiden?
– Vi tror att fler kan få en bättre utbildning och de att får bättre psykisk och fysisk hälsa, säger Ebba.
Varför detta är bra för klimatet kan de inte svara på eftersom det är deras kompis som har koll på klimatfrågan. Den kompisen är tyvärr inte närvarande vid intervjun. Men Ebba och Natalie säger att deras innovation inte direkt påverkar klimatet men att den påverkar människors hälsa vilket påverkar deras val och hur de beter sig. Det påverkar också deras utbildning och det kan ha bra påverkan på klimatet.
Något de inte tar upp är att speciellt flickors utbildning kan ha positiv påverkan på klimatet. Många flickor i utvecklingsländer får inte gå i skolan och därför gifter de sig i ung ålder. Det leder till att de får fler barn och detta bidrar till överpopulation och ökade koldioxidutsläpp, ökad fattigdom och fler magar att mätta.
På bordet framför Ebba och Natalie ligger massvis med bilder. De berättar att bilderna visar hur de har jobbat för att komma fram till idén.
– Vi har jobbat med en micro bit för att programmera på sketch app och samarbetat lite med skolor från andra länder, berättar Ebba.
Hur känner ni inför framtiden. Är ni oroliga för klimatförändringarna?
– Lite faktiskt, för det är väldigt många som inte bryr sig så mycket om det och därför känns det lite läskigt, förklarar Natalie. Hon berättar också att de precis jobbat med klimatet i skolan och kände: Är det så här det är?
Ebba och Natalie tycker att fler ska ta ansvar för vad de gör. De argumenterar för att det vi gör nu kommer att ha påverkan på nästa generation och nästa efter det. Det är nu vi borde agera och som sagt ta ansvar, säger de.
– Om klimatet förstörs finns det ingen framtid för de unga, säger Natalie avslutningsvis.
Text och bilder: Alice Klasson