En kille sitter framför en dataskärm med hörlurar på sig. Bakom honom syns en vägg där det hänger massa lappar.
Klass 5b på Sofielundsskolan har jobbat med Reporterskolan under hösten. På tavlan hänger delar av deras första uppdrag.

Stolt över sina elever

Texterna till Månadens kändis i november är skriven av MiniBladets Minireportrar på Sofielundsskolan i Malmö. De går i femte klass och har jobbat med Reporterskolan  uppdrag hela hösten.

Lena Steén är lärare för klass 5b på Sofielundsskolan. Hon har arbetat med Reporterskolan tillsammans med sina elever, och hon tycker att eleverna har varit engagerade och visat stor nyfikenhet inför sina uppdrag:

– Det är många som vill bli journalister i klassen efter det här arbetet.

Leena har arbetat med Reporterskolan med hjälp av den lärarhandledning som kompletterar alla uppdragen. Hon tycker att hela upplägget har varit tydligt och strukturerat. Men enligt Lena har det allra bästa varit att eleverna har haft verkliga mottagare i sitt arbete.

– Klassen har tyckt det varit roligt och spännande. Mycket för att det var på riktigt. De var ju “riktiga reportrar”, uttryckte många när de förstått att deras artiklar blev publicerade i tidningen och på webben.

Nu funderar Leena vidare på hur hon och eleverna kan ta med sig lärdomarna från Reporterskolan in i framtida arbete.

– Det är inte lätt men väldigt viktigt att känna meningsfullhet i det du gör, att du kan se något långsiktigt tänk i det. På något vis får vi implementera det. Det är ingenting som bara finns där, det gör inte det, säger hon och känner sig stolt över vad hennes elever åstadkommit på så kort tid.

 

Kort om MiniBladets Samarbetsmodell:

Reporterskolan är en del av den samarbetsmodellen som MiniBladet utvecklar. I samarbetsmodellen skapar MiniBladet lokala nyhetssajter för ALLA barn, med mål att få igång ett lokalt engagemang där barnens egna nyheter ska vara lika viktiga som världsnyheterna. Barnens texter och bilder publiceras både på MiniBladet och i samarbetande dagstidningar.

Genom ett aktivt deltagande uppmuntras både det egna skrivandet och intresset för att läsa. Dessutom skapar vi ett journalistiskt medborgarnätverk, där alla barn inkluderas genom att det är kostnadsfritt och tillgängligt för alla oavsett förutsättningar.

Pilotprojekt för samarbetsmodellen har under två år testats i Göteborg, Svedala och Malmö. Under de två åren har vi tagit fram Reporterskolan med regelbundna språkutvecklande uppdrag och tävlingar som barn och elever har skickat in fantastiska bidrag till. Inom uppdragen behandlar vi läs- och skrivkunnighet, samhällsorientering, källkritik, journalistik och mycket mera.

– Tack vare Post- och telestyrelsen har vi haft möjlighet att utveckla Reporterskolan, våra lokala nyhetssajter samt spännande uppdrag och tävlingar. Nu har även Myndigheten för press, radio och tv gett stöd till att vi testar samma projekt i fler delar av Sverige. Men för att MiniBladet ska kunna fortsätta att utveckla Samarbetsmodellen tillsammans med skolor och fritidshem behöver vi hjälp av fler lokala sponsorer, säger Maria McShane, grundare och initiativtagare till MiniBladet.

Fler Tips!