Det är tidig morgon och det är mörkt i klassrummet. Jag tar emot eleverna i dörren och det tar inte lång tid förrän rummet fylls av ivriga diskussioner. Det är rosa slime i hela klassrummet. På bänkarna och på stolarna hänger rosa långsamt rinnande slime. Vem har varit här? Vi letar efter ledtrådar och jag som vuxen deltar i deras fantasi. Vi hittar en stark gemensam upplevelse.
En upplevelse som jag sedan använder för att locka eleverna till både läsning, samtal och skrivande. Slimet visade sig komma från ett monster som heter Xéno. Han gav oss uppdrag som vi måste lösa. Ett uppdrag var att göra egna monster av vantar. Eleverna skriver egna monstersagor, de ritar hur de tror att han ser ut och diskuterar olika sorts monster. Kakmonster? Spökmonster? Godismonster?
Leken, fantasin och upplevelsen före läsning lockar barnens läslust. Om vi som vuxna deltar i leken och fantasin fångas barnet lätt och den lusten kan ge motivation till kommande läsning eller skrivning. Eleverna var efter slimeupplevelsen ivriga att få läsa monstersagor och skriva egna berättelser. De fick skriva om något de upplevt, något som gett dem inspiration till spännande berättelser som faktiskt handlade om något som finns – ett läskigt monster av en vante!
Min dotter har haft en period där högläsning inte längre lockat henne så som förr. Hur skulle jag som förälder kunna ge henne läslusten tillbaks? Som vuxna har vi möjlighet att inspirera och fånga barnens läslust. Genom att sätta upp en liten dörr på väggen och placera små trätofflor nedanför så lyckades jag fånga hennes intresse. Vem bor där? Vad är det? Vi hade fått besök av en tomtenisse! Vi gick till bokhandeln och besökte biblioteket. Böcker om tomtenissar införskaffades och vi läste berättelser om olika tomtenissar och deras äventyr. Tomtenissar gillar gröt så lillejulafton ställde dottern ut gröten och skrev ett brev. Som hon kämpade med att få ner sina ord på pappret – hon gav inte upp, motivationen blev hennes drivkraft. På morgonen fanns små fotspår på uteplatsen. Vi hade haft besök! Vi läser fortfarande böcker om tomtenissar och pratar om upplevelsen vi hade tillsammans.
Så oavsett om vi är pedagoger, föräldrar eller andra vuxna i barns närhet, vi har stor inverkan på barnens läslust. Ta läsupplevelsen till nästa nivå – visa intresse för bokens innehåll. Hur kan ni använda bokens innehåll? Kan ni fantisera om innehållet eller skapa egna berättelser? Kanske skapa något? Någon lek?
Låt läsningen bli mer än bara läsning – ha roligt – tillsammans!
/Kim Sjöberg, lärare