Skoluppdrag – Då blev jag lurad
I övningarna har vi jobbat med fejkade nyheter och att få strategier för att få källkritiska ögon. Det finns andra osanningar vi kan mötas av på internet. Har du blivit lurad av något på nätet eller sociala medier någon gång? Ett kedjebrev, reklam, en fejkad nyhet eller ett aprilskämt?
Skriv en insändare om vad du blev lurad av och berätta hur det kändes. Har du någon lösning på hur vi undviker att bli lurade?
Glöm inte att skicka in ditt material via MiniBladet.se.
Fyra steg för att skriva insändaren:
- Presentera ämnet och problemet
Vad har du varit du med om?
- Formulera dina åsikter och känslor
Hur kändes det? Vad gjorde du? Blev andra som du känner också lurade?
- Sammanfatta olika knep som gör att man kan bli lurad
Vad var det som gjorde att du blev lurad?
- Presentera en lösning och argumentera varför den är bra
Hur kan vi undvika att bli lurade?
Detta tittar juryn på
Val av ämne för din insändare
Hur din insändare kan väcka intresse och nyfikenhet hos läsaren
Hur väl du argumenterar för din lösning
Regler
När du skickar in din insändare lovar du att:
– Du själv har skrivit texten.
– Det du skriver är sant och att personer som namnges i insändaren inte har något emot att vara med.
– Du godkänner att din insändare kan publiceras i både tidningen och på webben.
Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i din text.
Vi publicerar inte bidrag som kan verka stötande eller misstänks bryta mot upphovsrätten.
Om du har det bästa förslaget utses du till vinnare av en jury som består av representanter från MiniBladets redaktion. Juryns beslut kan ej överklagas.
Syfte: Eleven reflekterar över valt dilemma kring källkritik och formulerar egna åsikter och lösningar.
Lgr 11 – Centralt innehåll i kursplanen för svenska
I årskurs 1-3
Läsa och skriva: Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
Informationssökning och källkritik: Källkritik, hur texters avsändare påverkar innehållet.
I årskurs 4-6
Läsa och skriva: Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
Informationssökning och källkritik: Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.