”Alla har känt att de har lyckats”
Petra Jansson är lärare på Valla skola i Katrineholm. Hennes andraklassare blev Minireportrar i höstas och har sedan dess försett MiniBladet med en mängd fina texter och bilder, varav ett bidrag vann höstens Läsarbildstävling. MiniBladet har ställt tre frågor till Petra.
Hur har dina elever upplevt jobbet som Minireportrar?
– Bara roligt och inspirerande. Alla har hittat sin plats, oavsett läs- och skrivförmåga. Alla har känt att de har lyckats. Eleverna tog också med sig sin entusiasm till fritidshemmet och började även där arbeta med Minibladet. De började med att skapa läsarbilder och enkäter, och har även startat igång att skapa ”Vallabladet”.
Dina elever går i andra klass, har ni stött på några svårigheter?
– Nej, inga svårigheter i det som vi har arbetat med, men det kan ju bero på att vi inte har gjort reportage, insändare och längre artiklar ännu. Läsarbilder och enkäter är utmärkt att börja med som Minireporter. Jag tror att det finns stora möjligheter för eleverna att utveckla sitt skrivande mer genom detta arbete där det naturligt finns mottagare. Att börja tidigt är bara positivt för deras fortsatta skrivutveckling. En ökad möjlighet för att de är så pass unga kan nog vara att elever oftast är modigare att testa nytt ju yngre de är, vilket gör att det är lättare att starta igång med bland annat intervjuer i tidig ålder och då få in en vana tills de blir äldre.
Hur har du arbetat med Reporterskolan i din klass?
– När vi började arbeta med MiniBladet i höstas så startade vi i en liten skala. Målet var att få eleverna intresserade att börja skriva och då tyckte vi att MiniBladet var perfekt, eftersom det då fanns en mottagare som de skrev till och det ökade motivationen. Eleverna tyckte att det var så spännande att deras bilder och texter kunde bli publicerade på MiniBladet på nätet eller i vår lokala dagstidning Katrineholms-Kuriren.
Under hösten inriktade vi pss på att ta bilder och skriva en kort text till, för att sedan skicka in som en läsarbild. Vi har fokuserat på olika speciella dagar som till exempel halloween eller uppdraget som vi fick av MiniBladet: ”Vad händer i din stad?”. Då gick vi bland annat en promenad i vårt samhälle och tog kort på olika saker som de sedan skrev till. De fick även ett uppdrag under en helg att ta kort hemma och sen skrev de om det i skolan veckan efter. I början gav jag tips på vad de kunde ta kort på och skriva till, men intresset ökade snabbt och eleverna hittade tillfällen själva som passade att göra läsarbilder om.
Vi deltog också i MiniBladets julkalender och ritade bilder till artiklar i barnkonventionen. En av klassens bilder publicerades i lucka nio och glädjen var stor bland eleverna. Vi gjorde även en del enkäter. Eleverna frågade varandra i klassen till en början och nu under våren ska vi utveckla arbetet och vidga våra vyer till andra elever och vuxna på skolan, men målet är även gå utanför skolan och intervjua. Nu under våren kommer vi fokusera på att göra reportage och insändare. Vi har under hösten läst artiklar som ligger på MiniBladet och fått inspiration till olika saker som till exempel Snurra tröjan-dagen. Det har även blivit bra samtal kring källkritik. Under våren kommer vi lägga in i schemat att vi varje morgon kommer att läsa/lyssna på en artikel som ligger på Minibladet, för att få ännu mera kunskap om olika artiklar och deras uppbyggnad.
2019-01-26