Elever blir minireportrar

Hilda Carsten, Lova Blohmé, Tekla Jensen och Tim Hilton-Brown har pusslat ihop övningsartikeln.

Klass 2 på Backaskolan i Malmö har fått testa Reporterskolans övningar. Snart är de minireportrar och det kan alla andra elever i Sverige också bli.

Klassens första uppdrag var att rapportera från händelser i Malmö. Deras lärare Sara Nielsen hade placerat ut små scener på skolgården. Där fanns till exempel en docka i en brunn och en bil som krockat med en gris. Eleverna skrev ner frågeorden i sina block och stack ut.

– Matilda och jag hittade ett uppbrunnet hus. Vi antecknade lite snabbt och sen gick vi in och skrev, berättar Tim Hilton-Brown.

Reportrarna fick med information om NÄR huset brann upp, VAR det fanns, VEM som bodde i huset, HUR det gick till när huset brann upp samt en förklaring till VARFÖR det hände.

– Vi använde oss av fantasi. Egentligen ska man ju inte göra det i en artikel. Men vi kunde ju inte intervjua så vi fick göra så, berättar Tim.

Sen fick klassen besök av MiniBladets grundare Maria McShane och journalisten Lotte Lannerberth. Nu blev deras uppdrag att titta närmare på artikelns olika delar. Först måste de försöka gissa vilken del av artikeln som heter vad (rubrik, ingress, brödtext, bildtext). Och sedan fick de pussla ihop en artikel så textdelarna hamnade i rätt ordning.

– Så här måste det vara. Man skulle ju inte börja brödtexten med ett ”men”, säger Hilda Carsten och flyttar runt på textbitarna.

Efter en genomgång hade klassen stenkoll på varför en rubrik passade bättre än en annan. Och de hann också med att prata om begreppen ”nyhetsnäsa”, ”följdfrågor” och ”vinkel”.

Nu väntar klass 2 på Backaskolan med spänning på att Reporterskolan ska starta på MiniBladet. Det sker den 18 mars. En ny del läggs ut varje lördag i tre veckor. Det kommer att finnas övningar på olika nivåer och det kommer att finnas filmklipp att titta på. Alla skolklasser i Sverige har därefter tre veckor på sig att skriva en artikel på temat aktiv fritid. Bästa artikeln vinner 2000 kronor och bästa filmreportage vinner också 2000 kronor. Dessutom finns goda chanser att bli publicerad i MiniBladet och i de tidningar MiniBladet samarbetar med.

Text: Lotte Lannerberth

 

Meningen med Reporterskolan är att ALLA barn ska få chansen att bli minireportrar och bli publicerade. Därför finns övningar och instruktioner på olika nivåer och därför finns möjlighet att både skriva och filma. MiniBladet har kunnat satsa på Reporterskolan tack vare ett pris i Post- och telestyrelsens innovationstävling ”Aktiv Fritid”.

Fler Artiklar