Forskare vill se bättre språkundervisning i förskolan

Språkundervisningen på landets förskolor är inte tillräckligt bra. Det visar en studie från Göteborgs universitet.

Forskarna bakom studien har tagit en närmare titt på språkundervisningen på drygt 150 förskolor runt om i Sverige. Under besöken noterade forskarna att få förskolor använde språkutvecklande aktiviteter i undervisningen.

Till exempel användes högläsning ofta i samband med barnens vilostunder eller i väntan på andra aktiviteter, och mer sällan som ett verktyg för att utveckla barnens språk. Inte heller var det vanligt att pedagogerna uppmuntrade barnens egna läsande.

Forskarna efterfrågar därför ett större fokus på språkundervisningen och förskolebarnens läs- och skrivkunnighet.

Men även om många av förskolorna i studien hade en otillräcklig språkundervisning fanns det även förskolor som använde läsning och språk som ett medvetet inslag i undervisningen.

En av forskarna bakom studien, pedagogikprofessorn Sonja Sheridan, ser problem med den ojämna kvaliteten bland förskolorna.

–Det innebär att barn får olika förutsättningar att utveckla sitt språk, vilket är olyckligt eftersom vi vet att förskolan är en av de viktigaste platserna för barns språkutveckling, säger hon i ett pressmeddelande från Göteborgs universitet.

Text av Felicia Green

Fler Artiklar