Emma Pernbert arbetar som lärare. Vi på redaktionen blev väldigt glada när vi fick göra hur Emma har arbetat med MiniBladet i sin klass. Här följer hennes berättelse.
Jag arbetade mycket med Minibladets korsord/ordflätor när mina elever gick i ettan. Väldigt tydliga eftersom eleverna lär sig hur orden skrivs då det är ett ljud i varje ruta.
Texterna som handlar om Minja och Mino har mina svaga elever och mina nyanlända elever arbetat med. De har först lyssnat på dem och följt med i texten. Därefter har de fått läsa dem högt för mig.
Nu i trean lånade jag några av MiniBladets fina bilder i bildserierna om Minja och Mino till mitt arbete gällande skrivandet. Jag arbetar väldigt mycket med mina elever kring berättelseskrivande och håller just nu på med ett läromedel om detta, som kommer att bli färdigt innan sommaren 2018.
Mina elever är väldigt duktiga på att skriva berättelser men behöver utveckla sitt skrivande gällande adjektiv. Därför gjorde jag häftet ”Att skriva mer målande texter”. Vi skrev upp massa adjektiv på tavlan och skrev om den första berättelsen (Mino skadar sig) tillsammans för att de skulle förstå vad jag menade med att skriva mer målande. Därefter fick de välja någon av de andra tre bildserierna. De svaga eleverna var jättenöjda med att ha skrivit en berättelse. De snabba och ”duktigare” eleverna fick skriva en berättelse till.
Nu har mina elever arbetat klart med detta och vi har idag startat upp ett stort skrivarbete där eleverna ska skriva en bok på åtta sidor med bilder. Det är en spökberättelse och när den är färdig ska vi göra en ”film” av varje bok. Eleverna är så taggade och motiverade att de vill arbeta med detta hela tiden. Det ska bli så spännande att se slutresultatet! Jag arbetar utifrån ´genrepedagogiken men har ändrat lite efter vad som passar mig och min grupp.
Emma Pernberts arbetshäfte finns att hämta i pdf:format här: Arbetshäfte skrivande