Svårt med källor på sociala medier

Många tycker att det är svårt att veta vad som är sant på sociala medier. Det visar en undersökning från Internetstiftelsen.

I onsdags var det källkritikens dag. Då publicerade Internetstiftelsen en ny undersökning. Internetstiftelsen jobbar med internet på olika sätt.

Internetstiftelsens nya undersökning handlar om källkritik. Källkritik är viktigt för att kunna avgöra vad som inte är sant. Förutom källkritik finns det också något som kallas källtillit. Det handlar om att veta vilka källor man kan lita på.

Många av människorna i undersökningen säger att det är svårt att avgöra vad som är sant på sociala medier.

Jannike Tillå jobbar på Internetstiftelsen. Hon säger i ett pressmeddelande att källkritik kan vara extra svårt på sociala medier.

– Innehållet på sociala medier är kopplat till det du gillar och kanske redan håller med om, vilket gör det extra svårt att avgöra vad som är sant. Samtidigt är det viktigt att hitta balansen mellan att vara källkritisk men ändå våga lita på källor, säger Jannike Tillå.

Undersökningen visar också att föräldrar och barn har olika syn på hur mycket de pratar om digital källkritik hemma.

Nästan alla föräldrar säger att de pratar med sina barn om digital källkritik, men bara hälften av barnen säger att deras föräldrar har pratat med dem om det.

– Sociala medier är en viktig nyhetskälla för barn, samtidigt som många upplever att det är den nyhetskanal som är svårast att bedöma vad som är sant eller falskt. Som förälder är det viktigt att engagera och intressera sig, säger Jannike Tillå.

Funder och diskutera:
1. När tycker du att det är svårt att vara källkritisk?
2. Hur vet du om en källa går att lita på?
3. Varför kan det vara svårt att vara källkritisk på sociala medier?

I onsdags var det källkritikens dag.
Källkritik handlar om att kunna veta
om information går att lita på eller inte.

 

På källkritikens dag
kom en ny undersökning om källkritik.
Den nya undersökningen
visade att många har svårt för
källkritik på sociala medier.

 

En av dem som var med
och gjorde undersökningen
heter Jannike Tillå.

 

Jannike Tillå säger att det kan vara klurigt med källkritik
på sociala medier.
Jannike Tillå säger också
att på sociala medier ser man sådant
man redan gillar.
Därför är det extra svårt
att vara källkritisk just på sociala medier.

 

 

Funder och diskutera:
1. När tycker du att det är svårt att vara källkritisk?
2. Hur vet du om en källa går att lita på?
3. Varför kan det vara svårt att vara källkritisk på sociala medier?