Texter som fångar intresse

Kim-SSom lärare får jag ofta frågan hur vi kan motivera våra elever att läsa. Det är ingen enkel fråga. Några barn har en läslust som gör att de själv hittar det som lockar till läsning, andra barn behöver lockas och inspireras för att hitta texter som de tycker är värda att läsa. Hur får vi våra barn att vilja läsa utöver läsläxan som kan innefatta böcker som de själv inte valt? Hur kan vi hjälpa våra barn att hitta böcker som fångar deras lust att läsa?

 

Vi vuxna kan göra stor skillnad för barns läsning – vi kan visa att läsning är viktigt. Genom att själv läsa, läsa för våra barn men också genom att visa intresse när de läser. Vi kan motivera våra barns läsning genom att hjälpa dem att hitta texter som fångar deras intresse.

I skolan kopplar vi litteratur till olika arbetsområden, men också till det som eleverna visar intresse för. Vi hittade en humla i våras – då lånade vi böcker om humlan, både faktaböcker, bilderböcker och skönlitterära böcker. Det fanns ett stort intresse för att läsa om just humlan då detta var något som eleverna kände var meningsfullt och intressant. De ställde sina frågor om humlan – och sökte sina svar.

 

Alicia sex år visar just nu stort intresse för hundar. Förutom sin egen hund Ronja så samlar hon på gosedjurshundar. Som förälder har jag valt att söka böcker som handlar om hundar. Vi har skaffat faktaböcker om hundar men också skönlitterära böcker som handlar om hundar. Vi har läst ”Bosse börjar skolan” av Åsa Karsin som handlar om valpen Bosse som börjar i valpskola. Just nu läser vi ”hundkusinerna” av Kent Hultqvist som handlar om hundarna Semlan och Stella. Alicia visar stort intresse för hundböckerna då det är något som fångar hennes intresse just nu.

""

Kanske du har ett barn som älskar fotboll? Det finns mängder med fantastiska böcker och tidningar om fotboll. Exempelvis böckerna om Kasper som spelar fotboll av Jörn Jensen. Lätta att läsa men också barnnära vilket gör att barn kan känna igen sig i det som händer och på så sätt kan du som vuxen skapa ett samtal om det som sker i boken men också ditt barns upplevelser om fotboll. Kanske kan du lära dig något om ditt barns erfarenheter och upplevelser om fotbollen på rasterna?

Böckerna kan bli en naturlig ingång till samtal om barnens vardag.  Jag skriver mer om just textkoppling och frågor till text här på Minibladet vecka 39.

 

Som förälder – ta hjälp av skolan, fråga om boktips eller vad dit barn visar intresse för just nu. Besök biblioteket och be om hjälp – där finns personal som kan hjälpa dig att plocka fram böcker som passar ditt barns intresse eller nyfikenhet.

 

Fundera också på, när läser ditt barn? Är det när läsläxan ska göras eller finns läsning även när det inte är ett måste? För att läsning inte ska förknippas med måsten eller kanske böcker som inte är självvalda så behöver vi locka barn till läsning även utöver läsläxan. Gör det till en upplevelse, låt barnet få välja böcker eller tipsa om det som du vet att ditt barn är intresserad av. Läs när det inte är läsläxa, kanske stunden innan ni säger god natt eller en stund efter middagen? Förhoppningsvis kan vi motivera våra barn att självmant söka böcker och att de själv hittar intresse för lässtunder.

Fler Läs och lär