Tidigare har Postnords brevbärare lagt både brev och reklam i din brevlåda. Men från och med april nästa år är det slut med det.
Kanske brukar ni få mycket reklam i brevlådan där hemma? Eller så har ni kanske satt upp en lapp på brevlådan där det står någonting i stil med: “Reklam – nej tack”.
Nästa år blir det kanske lite mindre reklam. Postnord har nämligen bestämt att de inte ska dela ut reklam längre. Höjda priser på papper har gjort att reklam har blivit dyrare.
”En mängd kända omvärldsfaktorer har drivit på ökade kostnader och vi konstaterar att tjänsten inte längre är lönsam. Därför tar vi nu ett beslut att avveckla den”, skriver Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige, i ett pressmeddelande.
Postnord kommer också att stänga ner sina ODR-terminaler. Det är platser där människor arbetar för att sortera och packa alla reklam. Vad som kommer hända med de anställda vet Postnord inte ännu. Det säger Martina Smedman som arbetar på Postnord.
Det finns andra företag än Postnord som delar ut reklam så det kommer nog fortsätta komma pappersreklam då och då i brevlådan.
Postnord är ett företag
som delar ut post.
En del av den posten
var reklam.
Men nu ska Postnord
sluta dela ut reklam.
Det beror på att reklam har blivit dyrare.
Därför tjänar Postnord inte längre
några pengar på att dela ut reklam.
Postnord ska sluta att dela ut reklam
i april nästa år.
Då kommer du kanske märka
att du får mindre reklam i brevlådan.
Men det finns fortfarande andra företag
som delar ut reklam.
Därför kommer du nog
fortfarande få reklam efter april nästa år.
Men kanske inte lika mycket.